Az Európai Bizottság a mai napon előzetes adatokat tett közzé a 2020-ban bekövetkezett közúti halálesetekről. A becslések szerint tavaly 18 800 ember vesztette életét közúti balesetben, ami 2019-hez képest példátlan, 17%-os éves csökkenést jelent. Ez azt jelenti, hogy 2019-hez képest 2020-ban közel 4 000-rel kevesebben haltak meg az uniós utakon. A Covid19-világjárvány következtében visszaesett forgalom egyértelmű, bár nem mérhető hatást gyakorolt a halálos kimenetelű közúti balesetek számára.
Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „2020-ban közel 4 000-rel kevesebben lelték halálukat az uniós utakon, mint 2019-ben. Ám még így is elmaradunk az elmúlt évtizedre kitűzött céltól, és együttesen kell fellépnünk ahhoz, hogy ne térjünk vissza a Covid19 előtti szintekhez. Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiánkban ismételten elköteleztük magunkat az uniós közúti közlekedésbiztonsági stratégia végrehajtása mellett, valamint amellett, hogy a halálos áldozatok számát valamennyi közlekedési mód esetében nullához közelire csökkentsük.”
Az EU közútjai messze a legbiztonságosabbak a világon
A 2010 és 2020 közötti évtizedben a közúti balesetekben életüket vesztettek száma 36%-kal csökkent. Ezzel nem sikerült teljesíteni az adott évtizedre kitűzött célt, amely a halálesetek számának 50%-os csökkentése volt. Az EU – ahol 1 millió lakosból 42 vesztette életét közúti balesetekben – továbbra is a világ legbiztonságosabb útjaival rendelkező kontinens. Összehasonlításképpen a világátlag meghaladja az 1 millió lakosra vetített 180 halálesetet.
Az előzetes adatok szerint 2020-ban 18 tagállamban minden eddigihez képest a legalacsonyabbra csökkent a közúti halálesetek száma. Számuk 2019-hez képest átlagosan 17%-kal csökkent Unió-szerte, bár a csökkenés messze nem volt egyenletes: a legnagyobb (20%-os vagy annál nagyobb) csökkenés Belgiumban, Bulgáriában, Dániában, Spanyolországban, Franciaországban, Horvátországban, Olaszországban, Magyarországon, Máltán és Szlovéniában következett be. Ezzel szemben öt tagállamban (Észtország, Írország, Lettország, Luxemburg és Finnország) nőtt a halálesetek száma, bár ez a szám a kis országokban általában ingadozik évről évre.
Hosszabb időtávot tekintve az európai közutakon bekövetkezett halálesetek száma 2010 és 2020 között 36%-kal csökkent, ami elmarad az 50%-os uniós célkitűzéstől. A célkitűzést egyedül Görögország (54%) haladta meg, nyomában Horvátország (44%), Spanyolország (44%), Portugália (43%), Olaszország (42%) és Szlovénia (42%) jár. Összesen kilenc tagállamban regisztráltak 40%-os vagy azt meghaladó csökkenést.
Míg a 2020. évi példa nélküli fejlemények némi változást eredményeztek az országok halálozási arányának rangsorában, 2020-ban a közutak továbbra is Svédországban (18 halálos baleset/1 millió fő) voltak a legbiztonságosabbak, a legkevésbé biztonságosak pedig Romániában (85 halálos baleset/ 1 millió fő). Az uniós átlag 42 halálos baleset/ 1 millió fő volt.
A világjárvány hatása nehezen mérhető
A Covid19-világjárvány következtében jelentkező forgalomcsökkenés egyértelmű, bár nem mérhető hatást gyakorolt a közúti halálesetek számára. Ugyanakkor az Egyesült Államokbeli előzetes adatok például azt mutatják, hogy a közúti balesetekhez köthető halálesetek száma 2020-ban az alacsonyabb forgalom ellenére megugrott. Egyes uniós országokban is utalnak arra bizonyítékok, hogy a kijárási korlátozások időszakában fokozódott a kockázatvállalás, különösen ami a gyorshajtást illeti.
A Covid19 hatása a városi közlekedésre
A kerékpározás népszerűsége jelentősen megnőtt, és a világ számos városa tett közúti felületeket (ideiglenesen) kerékpáros és a gyalogos utakká. Ez a biztató fejlemény jelentős pozitív hatást gyakorolhat a levegőminőségre és az éghajlatváltozásra, ugyanakkor új közúti biztonsági kihívásokat is teremthet.
Unió-szerte a városi területeken bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek mintegy 70%-a veszélyeztetett úthasználókat érint, köztük gyalogosokat, motorkerékpárosokat és kerékpárosokat. Ezért kiemelten fontos a városi közlekedésbiztonság kezelése, és a Bizottság biztosítani kívánja, hogy a városi mobilitás tervezésének valamennyi szakaszában figyelembe vegyék a közúti közlekedésbiztonságot. A közúti közlekedésbiztonság fontos eleme lesz annak az új városi mobilitási kezdeményezésnek, amelyet a Bizottság az év folyamán terjeszt majd elő. E tekintetben két európai főváros, Helsinki és Oslo 2019-ben egy fontos mérföldkőhöz érkezett: teljesítették azt a célt, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok halálozása nullára csökkenjen. Mindkét város úgy véli, hogy ebben alapvető szerepet játszik a sebességkorlátozás.
Háttér-információk
E számadatok közzétételére a közúti közlekedésbiztonsági eredményekkel foglalkozó uniós konferencia alkalmából kerül sor, amelyen a politikai döntéshozók, a civil társadalom és a közúti biztonsággal foglalkozó szakemberek vesznek részt, hogy értékeljék a közúti közlekedésbiztonság jelenlegi helyzetét az EU-ban, valamint a „zéró elképzelés” felé vezető következő lépéseket.
A 2020. februári stockholmi nyilatkozat előkészítette az utat az ENSZ Közgyűlésének a közúti közlekedésbiztonságról szóló határozata szerinti globális politikai kötelezettségvállalás számára. Az ENSZ a 2021–2030-as időszakot a közúti közlekedésbiztonsági fellépés második évtizedeként hirdette ki, és új csökkentési célt tűzött ki 2030-ra. E tekintetben az EU már vezető szerepet játszik, és 2030-ra egy új, 50%-os csökkentési célt tűzött ki maga elé, amely a halálesetek mellett első alkalommal a súlyos sérülésekre is vonatkozik. Ezt a 2018-as A közúti közlekedés biztonságára vonatkozó stratégiai cselekvési terv és a 2019-es A 2021–2030 közötti időszakra vonatkozó uniós közlekedésbiztonsági szakpolitikai keret tartalmazta, amelyekben a Bizottság ambiciózus közúti közlekedésbiztonsági terveket határozott meg, hogy 2050-ig elérjük a közúti halálesetek nullára csökkentését („zéró-elképzelés”). Többek között kulcsfontosságú teljesítménymutatók kerültek meghatározásra a biztonságos közutakra és útszélekre; a biztonságos járművekre; a biztonságos közúthasználatra nézve, ideértve a biztonságos sebességet, a józan vezetést, a vezetés közbeni figyelemelvonás megakadályozását, valamint a biztonsági övek és a személyi védőfelszerelések használatát; továbbá a gyors és hatékony baleseti ellátás terén.
További információk:
2020-as közúti közlekedésbiztonsági statisztikák: mi van a számadatok mögött?
A Bizottság közúti közlekedésbiztonság terén végzett munkája és uniós közlekedésbiztonsági statisztikák, valamint elemzések
A közúti halálesetek száma egymillió lakosra vetítve – a 2020. évre vonatkozó előzetes adatok
2010 | 2019 | 2020 | %-os változás (2019–2020) | %-os változás (2010–2020) | |
EU-27 | 67 | 51 | 42 | –17% | –36% |
Belgium | 78 | 56 | 44 | –22% | –40% |
Bulgária | 105 | 90 | 67 | –26% | –40% |
Csehország | 77 | 58 | 48 | –16% | –35% |
Dánia | 46 | 34 | 27 | –22% | –39% |
Németország | 45 | 37 | 33 | –11% | –25% |
Észtország | 59 | 39 | 45 | 15% | –24% |
Írország | 47 | 29 | 30 | 6% | –30% |
Görögország | 113 | 64 | 54 | –16% | –54% |
Spanyolország | 53 | 37 | 29 | –21% | –44% |
Franciaország | 64 | 50 | 39 | –21% | –36% |
Horvátország | 99 | 73 | 58 | –20% | –44% |
Olaszország | 70 | 53 | 40 | –25% | –42% |
Ciprus | 73 | 59 | 54 | –8% | –20% |
Lettország | 103 | 69 | 74 | 7% | –35% |
Litvánia | 95 | 67 | 63 | –6% | –41% |
Luxemburg | 64 | 36 | 42 | 18% | –19% |
Magyarország | 74 | 62 | 46 | –25% | –39% |
Málta | 31 | 32 | 21 | –31% | –15% |
Hollandia | 32 | 34 | 31 | –8% | 1% |
Ausztria | 66 | 47 | 38 | –19% | –39% |
Lengyelország | 103 | 77 | 65 | –15% | –37% |
Portugália | 80 | 63 | 52 | –18% | –43% |
Románia | 117 | 96 | 85 | –12% | –31% |
Szlovénia | 67 | 49 | 38 | –22% | –42% |
Szlovákia | 69 | 50 | 45 | –9% | –33% |
Finnország | 51 | 38 | 40 | 4% | –19% |
Svédország | 28 | 22 | 18 | –14% | –29% |
Svájc | 42 | 22 | 26 | 21% | –31% |
Norvégia | 43 | 20 | 18 | –11% | –54% |
Izland | 25 | 17 | 22 | 33% | 0% |
Liechtensteinben 2020-ban egy halálos közúti baleset történt, 2010-ben és 2019-ben pedig egy sem.
A Közlekedési Közösség április 15-én hasonló adatokat tett közzé a nyugat-balkáni regionális résztvevők körében 2020-ban bekövetkezett halálesetekről (https://www.transport-community.org/wp-content/uploads/2021/04/Annual-Statistics-2020.pdf).
A 2020. évi adatok egyes országok esetében előzetes adatokon alapulnak, és a 2021 őszén közzétételre kerülő végleges adatoktól kismértékben eltérhetnek. A táblázatban szereplő, százalékos értékben megadott változások a halálesetek abszolút számán alapulnak, nem pedig az egymillió lakosra jutó arányon.
* Frissítve 2021. április 21-én 12.00 órakor