Projektek és fejlesztések

Egyetem

Sikeresen záruló pályázatokról és az idei tervekről is beszámoltak mai tájékoztatójukon a Debreceni Nyári Egyetem vezetői.

A „kis” nyelvek tanításában szerzett tapasztalatokat kutatta az a projekt, amelyet a Debreceni Nyári Egyetem 2014-ben indított cseh, lengyel és szlovák partnerekkel. A cél az volt, hogy kiderítsék: ki hogyan tanítja az adott nyelvet a saját országában, milyen nehézségekkel küzd, és milyen hasznos tapasztalatokkal segítheti a partnerek munkáját. A 22 beérkezett kérdőívből azt lehet megállapítani, hogy nagyon hasonló helyzetben vannak a négy ország nyelviskolái. Nagy a konkurencia, ezért szétdarabolódott a piac: nem csak Debrecenre igaz az, hogy nem csak magyar nyelvet, hanem más nyelveket is lehet tanulni – ugyanaz a helyzet a cseh, lengyel és szlovák partnereknél is. A Nyári Egyetemhez hasonlóan a legtöbben szintén az úgynevezett exluzív nyelvek oktatását vállalták fel.

A kutatási eredmények azt mutatják: sok a tennivaló a visegrádi országokban, célszerű lenne összefogni, és saját országainkat, „kis” nyelveinket közösen promotálni a külföldieknek. A Debreceni Nyári Egyetem számára az egyik legjelentősebb tanulsága az volt a projektnek, hogy a szomszédos országokkal való együttműködés mindenképpen hasznos és fejlesztendő – akár egy újabb pályázat keretében is – hangsúlyozta beszámolójában Szaffkó Péter, a Nyári Egyetem igazgatója.

2015-ben több más témában is indít új projekteket az intézmény: a Lexipédia elnevezésű együttműködésben a magyar mellett görög és román partnerek vesznek részt. A cél a diákok szókincsének fejlesztése – egy újabb szemszögből. A résztvevőknek egyes szakterületeken belül kell 500 szót és azok definícióját megtanulniuk, majd tudásukat egy vetélkedő keretében mérik össze. Mindenki az anyanyelvén tanulja meg a kifejezéseket, mert a cél az anyanyelvi szókincs fejlesztése. Debrecenből többek között a Fazekas Mihály Gimnázium nyelvi előkészítőre járó diákjai lesznek a résztvevői az interaktív versenyzésnek.

A másik futó projekt az intézményben az I. világháborúról emlékezik meg, hogy ne felejtse el a mai középiskolás korosztály sem a történelmi eseményt. A résztvevőknek végig kell gondolniuk, mit jelent nekik manapság az a szó, hogy háború. Az angol nyelvű esszét pedig két témában írhatják: vannak-e szerintük ma az Európai Unión belül háború készültére utaló jelek, illetve nekik mit jelent az I. világháború.

A Debreceni Nyári Egyetem mindig nagy hangsúlyt fordított a képzésekre, a fejlesztésekre. Ennek jegyében az ott dolgozó munkatársak ebben az évben külföldi partnerintézményekbe látogatnak, hogy megismerjék az ottani munkát. A tapasztalatcserére az Erasmus-program ad lehetőséget.

Csontos Pál, a Nyári Egyetem tanulmányi vezetője egy sikeres dél-amerikai kapcsolatépítésről számolt be: 2013 után idén már második alkalommal tartott egyhetes kurzust Sao Paolo-ban, az ott élő magyar közösség tagjainak. Az egyetem 6 féléves magyar nyelvű képzés indítását tervezi, amelyhez a Nyári Egyetem oktatói nyújtanak majd szakmai segítséget.

Szaffkó Péter a nemzetközi kapcsolatok további bővüléséről is beszámolt: Moldovában több egyetem tervezi a magyar nyelvi képzés beindítását, szorosabbra fűzve ezzel együttműködését egy olyan országgal, amely összekapcsolhatja az Európai Unióval.

– Mindezek azt bizonyítják, hogy a világon bárhol lehet olyan partnereket találni, akik szeretnék megismerni nyelvünket és kultúránkat – összegezte az elhangzottakat Szaffkó Péter.

unideb.hu