Szeged, Szeged Nova, bevásárlóközpont, pet-palack visszaváltó automata, automata, pet-palack, pet, műanyag, flakon, visszaváltás

Ki a hibás, a palackvisszaváltó automata vagy én?

Helyi hírek

Immár több mint egy hónapja annak, hogy a 400 négyzetméter feletti üzletekben vissza lehet váltani az üres palackokat. Ám az automaták nem mindegyik üzletben üzemelnek úgy, ahogyan azt vártuk. Hogy ennek mi az oka, arról Kozák Tamást, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkárát kérdeztük.

– 2024. július elseje óta a 400 négyzetméter feletti üzletekben kötelezően a MOHU által biztosított, palac visszaváltó automatákkal történik a forgalomba kerülő fém, műanyag és üveg italcsomagok visszaváltása, a tej alapú italtermékek kivételével. A vásárlóknak különösen ügyelniük kell arra, hogy „VIGYÉL VISSZA!” jelöléssel ellátott, vagy anélküli palackot vásárolnak. A vásárló a kötelezően visszaváltási díjas termékek után ugyanis 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárláskor, ugyanakkor ezt vissza is kapja, ha az üres palackokat egy visszaváltási pontra visszaviszi és ott beváltja – kezdte gondolatait Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség titkára.

Majd ismertette a visszaváltás három módját.

– A visszaváltásnak három módja van: az egyik az utalvánnyal történő visszaváltás, amit a visszaváltó automata ad ki, miután bedobálta az adott illető a hulladékot. Ez készpénzre váltható az adott üzletben, vagy értéke levonható a vásárlás végösszegéből. Második mód: amennyiben, az úgynevezett REpont applikáció segítségével a vásárló előzetesen azonosítja magát, akkor a regisztráláskor megadott bankszámlaszámra történő, azonnali utalással megkapja a visszaváltási díjat. Amennyiben vásárló utalást kér, javasolt még a palackok bedobása előtt benntartani a leolvasóba a QR-kódját és még a palackok behelyezést megelőzően ellenőrizni a képernyőt, hogy azon valóban az ő neve jelenik-e meg. És a harmadik lehetőség a visszaváltásért járó összeg jótékony célra való felajánlása. A rendszerhasználatról, vagy a problémák kezelésről a vásárló a MOHU honlapján, vagy a kötelező visszaváltási rendszer applikációban tájékozódhat – mondta.

Szeged, Szeged Nova, bevásárlóközpont, pet-palack visszaváltó automata, automata, pet-palack, pet, műanyag, flakon, visszaváltás
Az ország minden pontján jelen vannak.

Arra a kérdésre, hogy mi van akkor, ha az automata nem veszi vissza az adott, visszaváltásra szánt palackot, a következő választ adta:

– A visszaváltást megelőzően tanácsos a REpont applikáción keresztül ellenőrizni a vonalkódot és meggyőződni arról, hogy az adott palackot az automaták visszaveszik-e. Amennyiben a vásárló látja a palackokon kötelezően feltüntetett logót – ami azt jelenti, hogy vásárláskor már megfizette a díjat – és ennek ellenére az automata nem váltja azt vissza (például esetleges gyártói regisztrációs hiba vagy késedelem miatt), akkor érdemes egy későbbi időpontban újra megpróbálni visszaváltani a hulladékot – ismertette Kozák Tamás.

Kiemelte: több mindent is figyelembe kell venni a visszaváltáskor.

– A visszaváltáskor érdemes néhány gyakorlati tanácsot is megfogadni, például azt, hogy a palack gépbe helyezésekor nem szabad a kezet a nyílásba behelyezni illetve, ha a beolvasás sikertelen, akkor azt meg kell ismételni. A palackokat nem szabad összenyomni, hiszen az automata csak azokat a műanyag, fém vagy üveg alapanyagú 0,1 – 3 literig terjedő italcsomagokat képes visszaváltani, amelyeken jól olvasható a vonalkód. Amennyiben így sem tudja a vásárló az italcsomagolást visszaváltani, jelezze a problémát az üzlet személyzetének. A dolgozók a legjobb tudásuk szerint garantáltan igyekeznek majd a helyszínen segíteni a vásárlóknak – emelte ki Kozák Tamás.

Az elmúlt egy hónapban a vásárlók számtalan problémába ütköztek a visszaváltáskor, amely kapcsán az Országos Kereskedelmi Szövetség szakmai egyeztetéseket kezdeményezett a MOHU-val.

– Az elmúlt hetekben sajtónyilvánosságot is kapott visszaváltással kapcsolatos problémákat az Országos Kereskedelmi Szövetség a hulladékgazdálkodásért, illetve a hulladékkezelésért felelős szolgáltatónak többször jelezte,  így a hibák kijavítását szolgáló, szakmai egyeztetések, illetve munkálatok megkezdődtek a MOHU irányításával. A Szövetség tagvállalatai mindent megtesznek az új rendszer biztonságos, kiszámítható működése érdekében, hiszen ez a rendszer jelentősen hozzájárul környezet tisztaságához és a hulladékcsökkentéséhez – zárta a beszélgetést Kozák Tamás.

Pósa Tamara

Fotó: Frank Yvette