A szegedi önkormányzat a tömegközlekedés hatékonyságának növelése érdekében két utcaszakaszon is forgalomtechnikai beavatkozásokat hajt végre. A cél, hogy a buszok gyorsabban és gördülékenyebben haladhassanak a forgalomban – írja a szeged.hu.
A forgalmi viszonyok folyamatos elemzése alapján a szakemberek a Dorozsma és a rendőrség épülete körüli területeket azonosították kulcsfontosságú pontokként, ahol jelentős időnyereség érhető el a buszjáratok számára.
A dorozsmai buszjáratok átszervezése jelentős időnyereséget hoz az utazóknak. A városvezetők számításai szerint a forgalom optimalizálásával csúcsidőben közel háromszáz utas menetidejét lehet lerövidíteni anélkül, hogy az autósok lassulását okozná. A beavatkozás részleteit Nagy Sándor, városfejlesztési alpolgármester ismertette, kiemelve, hogy a módosítás a tömegközlekedés hatékonyságát növeli.
Elmondta, hogy megkezdték a Szilva utcai körforgalom átalakítását, amelynek célja a tömegközlekedés gyorsítása. Bár apró változtatásnak tűnhet, a buszok menetideje jelentősen lerövidülhet. A négysávos út külső sávját buszsávvá alakítják, ami azt jelenti, hogy a körforgalomnál az autósoknak előre kell engedniük a buszokat. A város vezetése szerint a több éve sikeresen alkalmazott Dugonics téri megoldás mintájára az autósok csupán néhány másodperccel lassulnak.
A Madách utca és a rendőrség épülete melletti buszmegállót is átalakítják, hogy a buszok gyorsabban haladhassanak. A beavatkozás során a buszöbölből kivezető szakasz buszsávvá válik.
Az új rendszerben a buszok előnyt kapnak a jelzőlámpánál, ami azt jelenti, hogy néhány másodperccel korábban indulhatnak el, megelőzve az autókat. A városvezetés szerint ez a változtatás nem okoz jelentős lassulást az autósoknak, viszont nagyban megkönnyíti a tömegközlekedéssel utazók mindennapjait.
A Párizsi körút másik oldalán, a Hétvezér utca után is átszervezik a forgalmat, ami jelenleg bonyolult a buszok számára. Bár a külső sáv a Zákány utcától a Hétvezér utcáig már most is buszsáv, a buszoknak a Hétvezér utca után két sávot is váltaniuk kell, ami megnehezíti a haladásukat. A változtatással a város a trolibuszokat és a buszokat szeretné segíteni a Mars tér felé vezető úton. A jelenlegi belső sáv, ami a Mérey utcánál kanyarodik, problémát okoz, mert az autósok és a tömegközlekedés is egyenesen haladna tovább.
A Párizsi körúti forgalom átszervezésével megoldják a buszok és autósok közötti konfliktust a Mars tér felé vezető úton. A tervezett átalakításnak köszönhetően megszűnik a felesleges sávváltás, ami eddig akadályozta a járműveket a Hétvezér utcánál.
A buszmegállótól a Kossuth sugárútig a szélső sávot buszsávvá alakítják, emellett a buszok és trolik a közlekedési lámpánál rövid előnyt kapnak. Így a tömegközlekedési járművek be tudnak állni az autósok elé, és zökkenőmentesen haladhatnak tovább a buszállomásra vagy az üzletsorra.
A város tovább folytatja a forgalom átszervezését, ezúttal a Kossuth Lajos sugárúti kettős körforgalom kerül sorra. A beavatkozás célja a közlekedés gördülékenyebbé tétele a buszok és villamosok számára, ami az utazók mellett a villamosokat üzemeltető SZKT kérésére is történik.
A jelenlegi rendszerben a gyalogos- és kerékpáros átkelőhelyek, valamint a buszok és villamosok mozgása is ütközik. A módosításokkal remélhetőleg csökken a koccanások száma, különös tekintettel a visszapillantó tükör sérülésekre.
A város a Temesvári körúti jelzőlámpa-rendszert is finomhangolja, hogy a Belvárosi híd lezárásakor ne torlódjon fel a forgalom a Bertalan-híd irányába. A 2017-ben készült lámpaprogramot kiegészítik egy új programmal, amely több zöldidőt biztosít a fő irányba tartó járműveknek, így alkalmazkodva a megváltozott forgalmi viszonyokhoz.
A városvezetés arra kéri a közlekedőket, hogy az elkövetkező napokban az érintett útszakaszokon számítsanak átmeneti forgalomkorlátozásokra. A munkálatok azonban rövid időn belül elkészülnek, és a tanévkezdésre már az új, gyorsabb buszsávok fogadják a tömegközlekedőket.
(szeged.hu)
Fotó: Frank Yvette