Döntött a kormány a vagyonadó részleteiről, a kata szabályainak átalakításáról, valamint a hivatásos sportolók adókedvezményének megszüntetéséről. Magyar Péter miniszterelnök keddi tájékoztatása szerint az új szabályok jelentős része 2027-től lép életbe.
A milliárdosokat érintő vagyonadót 2027-től vezetik be. Az 1 milliárd forintot meghaladó vagyon után 1 százalékos, 100 milliárd forint fölött pedig 1,5 százalékos adót kell majd fizetni. Az első befizetés 2027. augusztus 31-ig lesz esedékes, a 2026 végén meglévő vagyon alapján.
Az adó az ingatlanokra, befektetésekre és társasági részesedésekre, valamint a külföldön tartott vagy vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonra is kiterjed. A hitelek ugyanakkor levonhatók lesznek az adóalapból, az ingatlanok és gépjárművek után már megfizetett adó pedig beszámítható lesz a vagyonadóba. Az adót évente egyszer, önbevallással kell megfizetni, a számításhoz a NAV kalkulátort készít.
Jelentősen változik a kata is
Ismét választhatják majd ezt az adózási formát a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és az egyetemi tanulmányaik mellett vállalkozók. Emellett a katások a jövőben nemcsak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhatnak. A kormány számításai szerint több mint 100 ezer kisvállalkozó választhatja majd ezt az adózási formát.
A főállású katások havi tételes adója 100 ezer, a mellékállásúaké 50 ezer forint lesz. Azok a főállású vállalkozók, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, átmeneti könnyítést kapnak: 2027-ben havi 75 ezer forintot kell fizetniük. Cégeknek és más szervezeteknek történő számlázás esetén 15 százalékos adó terheli majd a vállalkozót, amelybe a tételes kata összege beszámít.
Az éves katás bevételi határ a jelenlegi 18 millióról 22 millió forintra emelkedik. Emellett növelik azt az összeget is, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását és későbbi nyugdíját számítják.
Megszűnik a hivatásos sportolók kiemelt adókedvezménye is
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásnál, vagyis az ekhónál jelenleg az általános éves értékhatár 60 millió forint, míg a hivatásos sportolóknál 500 millió forint. Ez a különbség 2027-től megszűnik: a sportolókra is a 60 millió forintos határ vonatkozik majd, ugyanúgy, mint például az újságírókra, művészekre és előadókra.
Magyar Péter szerint a változtatások célja az adórendszer egyszerűsítése, a kivételek számának csökkentése és a közteherviselés átalakítása. A jogszabálytervezeteket társadalmi egyeztetésre bocsátották.
(MTI)
Fotó: Frank Yvette