A Debrecen és Hortobágy Turizmusáért Egyesület idén harmadszor vett részt a világ legnagyobb turisztikai szakmai vásárán, a World Travel Market-en Londonban november 3. és 6. között, mely 2014-ben 159 ország képviseletével, 5000 kiállítóval és 82.213 szakmai látogatóval került megrendezésre.
A nyári időszakban napi rendszerességgel közlekedő London – Debrecen WizzAir járatok kapcsán egyesületünk kiemelten kezeli a brit küldő piacot a 2012-es járatindítás óta, ahol az elmúlt években különféle marketing aktivitásokkal népszerűsítettük desztinációnkat. Ezek – meggyőződésünk szerint – jelentősen növelik desztinációnk ismertségét a brit piacon és ennek eredményeként az Egyesült Királyságból térségünkbe irányuló turistaérkezések számát. Az elmúlt évek megjelenései számos konkrétumot eredményeztek, részben önálló tevékenységként, részben a Magyar Turizmus Zrt.-vel együttműködésben.
2012-ben az első járat indításakor újságírókból álló csoportot láttunk vendégül három napra, akik saját tapasztalataikról, élményeikről a képviselt médiacsatornákon adtak hírt, köztük az egyik legolvasottabb brit napilapban, a Daily Express-ben és a WizzAir fedélzeti magazinjában.
2013-ban sikertörténetről számolhattunk be. A világ egyik vezető útikalauz sorozata, a Rough Guide to Europe frissített kiadásának Magyarországot bemutató fejezetébe Debrecen is bekerült. Természetesen a médiaérdeklődés is folytatódott: a világ egyik legnépszerűbb gasztro-turisztikai magazinja, a Food and Travel kétoldalas cikkben ajánlotta olvasóinak Debrecen és Hortobágy gasztonómiai és turisztikai értékeit, és látogatásáról több nagy terjedelmű posztban számolt be a világ egyik legolvasottabb angol nyelvű blogja, a Hole in the Donut szerzője is. Az újságírók mellett tour operátorok részére is szerveztünk tanulmányutat és egyhónapos online kampányt indítottunk a 27 millió olvasóval rendelkező népszerű online utazás-szabadidő portálon, a Travelzoo-n.
2014-ben realizálódott az eddig befektetett munkánk, hiszen a világ vezető hírportáljai, a CNN és a BBC utazási rovatai is érdemesnek tartottak egy-egy terjedelmes cikket közölni Debrecenről és Hortobágyról. A Wanderlust, a világ egyik vezető független turisztikai magazinja képekkel tűzdelt nyolc oldalas cikkben mutatta be Hortobágy természeti értékeit.
Az újságírók mellett idén a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai partnereiként számon tartott turisztikai szakemberekből, utazásszervezőkből álló csoportot is vendégül láttunk Debrecenben és Hortobágyon, akik közül többel az idei WTM-en folytattunk tárgyalásokat a további együttműködésről.
Tavalyi jelenlétünk a londoni WTM-en további sikereket is hozott. A tárgyalások eredményeként 2014 májusában 52 fős walesi mezőgazdász csoport érkezett régiónkba a JCE Travel szervezésében, 2014 szeptemberében pedig a Preferred Travel Services által meghirdetett út keretében látogatott el hozzánk egy 26 fős brit csoport. Mindkét csoport szerint felülmúlta a várakozásokat a Debrecenben és Hortobágyon tett látogatás. A Preferred Travel Services a sikert követően két újabb utat hirdetett meg 2015 évi katalógusában.
A 2014-es WTM-en egyesületünk idén is egyedüli vidéki desztinációként állított ki a Magyar Turizmus Zrt. 120 m2-es központi standján, ahol a frízben elhelyezett impozáns Nagytemplom fotó irányította az érdeklődőket a pultunkhoz. Míg 2012-ben új desztinációként mutatkoztunk be, 2013-ban és idén már az volt a célunk, hogy tovább erősítsük Debrecen és Hortobágy ismertségét a brit piacon, bemutassuk aktualitásainkat, és új szakmai kapcsolatokat építsünk.
Az eddigi tapasztalatokra építve 2014-ben árral ellátott tematikus csomagajánlatokkal (városlátogatás, virágkarnevál, gasztronómia, természet, gyógy és wellness, MICE, oktatás, sport, esküvő) érkeztünk, és idén már „régi ismerősként” üdvözöltünk olyan komoly cégek képviselőit, mint a Rough Guide és a Thomas Cook. Több tárgyalópartner érkezett úgy hozzánk, hogy Budapest után más, alternatív úti célt keres Magyarországon és örömmel fogadta az általunk bemutatott lehetőségeket. Az utazásszervezők mellett több bloggerrel is sikerült egyeztetnünk, akiknek elsősorban a fesztiválok, a városlátogatás, a családi utazás, a wellness, a természet és a gasztronómia témákban nyújtott kínálatunk keltette fel az érdeklődését.
A brit területen kívül meglepő számú érdeklődés mutatkozott desztinációnk iránt az arab országokból, mely a Magyar Turizmus Zrt. arab területeken való piaci jelenlétére vezethető vissza. Konkrét érdeklődés volt Fülöp-szigeteki orvos csoport látogatását illetően.
A vásár kitűnő lehetőség arra is, hogy nem csak a brit és a távol keleti szakmai partnerekkel egyeztessünk, hanem a szomszédos országokkal, testvérvárosokkal való potenciális együttműködéseket is erősítsük, mint például a Visegrádi Négyekkel kapcsolatos pályázati lehetőségek.
A személyes tárgyalások, érdeklődések alapján elmondható, hogy egyre nagyobb az érdeklődés Kelet-Európa, Magyarország, azon belül pedig az új, ismeretlen desztinációk, így Debrecen és Hortobágy iránt. Magyarországot még mindig sok esetben Budapesttel azonosítják, de mérhető az igény a fővároson túli vidéki helyszínek iránt, melyek alternatívát nyújtanak Magyarország igazi megismerésére. Ezt a tendenciát támasztják alá az elmúlt két évben tapasztalt egyéni és szakmai érdeklődések és visszajelzések, valamint a kialakított szakmai kapcsolatok nyomán mért eredmények és statisztikák. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az Egyesült Királyságból 2011-ben 688-an, 2012-ben már 4060-an, 2013-ban pedig 6050-en érkeztek Debrecenbe.