Már a tesztelés fázisában tart a Debreceni Egyetem és az Electromega Kft. közös projektje, egy környezetbarát, teljesen elektronikusan vezérelt hulladékszállító teherautó, mely a jövőben felválthatja a belső égésű motorokkal üzemelő gépjárműveket.
A járműnek nincs hagyományos belsőégésű motorja, így teljesen hangtalanul közlekedik és a környezetet sem szennyezi. Az üzemeltetése pedig a tizedébe kerül, mint a jelenlegi, dízelmotoros kukásautóknak.
A jármű egyetlen feltöltéssel 150 kilométert tud megtenni, miközben 5 tonna hulladékot gyűjt össze. Az elektromos motor semmilyen káros anyagot nem bocsát ki. Arról nem is beszélve, hogy míg egy hagyományos kukásautó egy nap alatt 60-80 liter gázolajat fogyaszt, ez mindössze kétezer forintnyi áramot. A mai árakat figyelembe véve 20 ezer forint nagyságrendű az az összeg naponta, amit megspórol ez az autó – mondta el Bartha István, a Debreceni Egyetem Műszaki Karának mestertanára.
A teljesen elektromos meghajtású kukásautót a Debreceni Egyetemen fejlesztették ki és a maga nemében egyedülálló a világon. Már a kapacitás is készen áll a sorozatgyártására.
Mi körülbelül 3-400 kocsit tudunk évente a meglévő kapacitással előállítani, de ehhez nyilvánvalóan még kellenek emberek, szakmérnökök – nyilatkozta Kőszegi Dániel, az Electromega Kft. ügyvezető igazgatója.
Debrecen polgármestere szerint nagyon komoly lehetőség van a debreceni fejlesztésű elektromos kukásautó helyi sorozatgyártásában. Ez nemcsak új munkahelyeket jelenthet, hanem a magasan képzett szakemberek itthon tartását is elősegítheti.
Ha ennek a fejlesztésnek a gyártása Debrecen mindennapjainak a részévé válik, akkor a magas tudással rendelkező munkaerő itt tartását teszi lehetővé – hangsúlyozta Papp László.
Magyarországon jelenleg körülbelül ezer szemetesautó dolgozik, ebből évente százat kell lecserélni. A debreceni elektromos meghajtású kukásautó kétszer annyiba kerül, mint egy hagyományos, de a fejlesztők szerint az olcsóbb fenntartással és működtetéssel néhány év alatt behozza az árát.