Azt lassan megszokjuk, hogy a kisebb töltőállomásokon 20 literre korlátozzák az egyszerre tankolható mennyiséget, de az nekünk is új volt, hogy az Etelka sori OMV-nél napi ezer liter a kvóta, ami gyakran már “reggeli után” elfogy.
Balástyáról is érkezett már tankolni mezőgazdasági munkagép Szeged városszéli benzinkútjára, mondván, közelebb nem volt, vagy nem akarták kiszolgálni. Ez egy olyan töltőállomás, amely az első, a felvásárlós hangulatú időszak napjaiban is csak néhány órára tette ki az elfogyott táblát, az is csak ritkán. Persze, gyakran látni traktort a MOL kútjainál is.
A város túlsó felén, az Etelka sori OMV kúton kedden reggel 10 órakor már nem volt normál gázolaj, és a sima 95-ösből is csupán 80 liter maradt. Ez a mennyiség ott jártunkkor még csökkent 35 literrel, egy öreg Mitsubishinek és egy motorkerékpárnak köszönhetően. Itt ugyanis nem adnak 20 liternél többet, a kútoszlop magát állítja le, ha eléri a mennyiséget.
Megtudtuk, napi kétszer ezer litert kapnak a leginkább kurrens üzemanyagból, van, hogy hamarabb, van, hogy később fogy el.
A környélbeliek ezt pontosan tudják, és ezért lehetőség szerint reggel tankolnak, hogy biztosan jusson az autójukba.
Ez elég régóta így van, kolléganőm rendszeresen ott tankol, mondjuk, két hete még azt írta, hogy jellemzően kora délutánra fogy el a két kapós üzemanyag. Úgy tűnik, ez a helyzet azóta tovább romlott – és augusztusban akár még tovább is romolhat. Amikor megkérdezem a kutast, mit csinálnak benzin és gázolaj nélkül délután, az mondja tréfásan, napoznak, meg elküldik – pontosabban tájékoztatják – a kedves autóst a helyzetről, vagyis a nincsről.
Magam is maradt már hoppon az Etelka soron, a közeli másik OMV kúton, a Makkosházi körúton viszont simán tankoltam 95-öst. És nem is csak 20 litert, hanem kicsit több mint 40-et. Itt ugyanis 50 liter a limit. Kedden délelőtt itt volt a kétféle alap és a volt kétféle jobb minőségű gázolaj és benzin, csupán egyetlen kútfej nem működöt az öt közül, az, amelyiken a MaxxMotion 95-ös adják.
Szemben a MOL töltőállásán, mind a négy tartott üzemanyagból volt, a két alapból és a két jobb minőségűből is. Itt az árakat is felírtuk, az EVO 95-ös benzint 698, a Plust 735 forintért mérték literenként, míg a sima dízelért 784, az az EVO D+ üzemanyagért 807 forintot kértek – ha valaki piaci áron vásárolt volna.
Persze, a szegedi kutakon kevesen fizetnek emelt árat, magyar forgalmi engedéllyel és ársapkával 480 forint az üzemanyag literje.
Van, ahol csak rápillantanak a kezünkben tartott okmányra, máshol „le is csippantják”. Még egy társaságon belül sem feltétlenül ugyanaz a kötelező ellenőrzési gyakorlat.
Benzinkút mustránkat, az Algyői úti Shellnél folytattuk, ott jártunkkor az öt fejből három működött. Az alap benzin és a dízel, valamint benzinből volt még a Racing 100-as is. Érdekes, hogy itt az alap gázolaj piaci ára 800 forint, sima 95-ös benziné 729, ez 16 illetve 31 forinttal magasabb, mint a MOL-nál.
A Shellel szemben az Algyői úti Lukoilnál az alap és az emelt minőségű üzemanyagból is tankolhattunk volna gázolajat illetve benzint is – de egy alkalommal csak 20 liter adnak, bármelyiket is kérjük a négyből.
Fotók: Frank Yvette