Szeged, Botka László, polgármester, költségvetés, beszámoló, városháza, cégvezetők

A BYD lesz Szeged legnagyobb durranása az idén

Helyi hírek

Botka László, Szeged polgármestere február 5-én ismertette, mennyiből gazdálkodik Szeged 2025-ben. Prezentációs előadásán a város szinte összes nagyvállalkozója, intézet vezetője részt vett.

Szeged polgármestere prezentációja első pontjaként ismertette: 2025-ben 96 milliárd 905 millió forint áll a város rendelkezésére. Ebből városfejlesztésre csak harmincnégy százalékot tudnak költeni. Elmondása szerint a mostani „szűkösség” egyik legfőbb oka, hogy továbbra sincsenek uniós források, ezekhez négy éve nem jut hozzá Szeged. A polgármester a költségvetés ismertetésekor azt is hangsúlyozta, hogy Szeged működési bevételeinek a negyvennégy százalékát fedezik az adózók befizetései, az állami támogatás eközben mindössze húsz százalék. Itt gyorsan megjegyezte azt is, hogy Szeged továbbra is az a város, ahol a lakosság nem fizet adót az önkormányzatnak – írta tudósításában a szeged.hu.

Adóbevételek

Az adóbevételekkel kapcsolatban elmondta: az építmény- és telekadóban lehet jelentősebb növekedés ebben az évben. Sávos változás lesz, a legkisebb vállalkozásokat ez az emelés továbbra sem érinti. Viszont az iparűzési adóban nem tervez komoly változást az önkormányzat. Kitért a szolidaritási adóra is, amelyről elmondta: idén több mint 5 milliárd forintot kell az államkasszába befizetnie ilyen jogcímen Szegednek, ez annak idején, amikor elkezdett ilyen jogcímen is adót szedni a kormány 73 millió forint volt. Azt továbbra sem lehet tudni, pontosan mi alapján számolják ki évről évre a befizetendő összeget, a kormány egyszerűen csak kijelenti, mikor, mennyit kell fizetni, idén ennyit kell Szegednek pluszban odaadni az államnak. Majd arról is beszélt Botka László, hogy a kormányzati elvonások mintegy 12 milliárd forintos mínuszt jelentenek Szegednek 2025-re vonatkozóan.

Tömegközlekedés

Szeged egyik legnagyobb feladatai közé a tömegközlekedés működtetését sorolta a polgármester, aki elmondta: erre közel 13 milliárd forintot kell fordítania az önkormányzatnak. Hangsúlyozta, ebben nincs benne a felújítás, a járműfejlesztés, ez az összeg arra kell, hogy járjanak a buszok, trolik, villamosok. Ezt a pénzt részben a parkolásból befolyó összegekből teremti elő a város. Hozzátette: az állam teljesen kivonult a tömegközlekedés támogatásából, 2006 óta nem növekedett az összeg, amit a kormány azért kénytelen fizetni Szegednek, mert kötelező odaadnia azt az árkiegészítést, amit a diák- és nyugdíjasbérletek vásárlása után meg kell kapni a városnak – összegezte a szeged.hu.

Szociális ellátások

Ebben az évben tizenöt százalékkal emelik a pénzbeli szociális ellátások keretét: tavaly 2 milliárd forint volt, idén 2 milliárd 300 millió lesz erre. A polgármester prezentációja közben többször is kihangsúlyozta, hogy számára a legfontosabb, hogy azoknak a szegedieknek, akik segítséget kérnek, tudjanak is segítséget adni. Tavaly közel hétezer városlakó élt ezzel a lehetőséggel.

Fejlesztések bontásban.

Fejlesztések, beruházások

Annak ellenére, hogy a kormány elhibázott politikája miatt Szeged is elesik az uniós forrásoktól, a város úgy döntött,  minden fejlesztés és beruházás esetében, egészen a kiviteli tervig mindent megterveztet. Szeged ugyanis egyetlen beruházásról sem akar lemondani, ezért erre másfélmilliárd forintot fordít az önkormányzat.

Az elmúlt évek rövid összegzése.

Az intézmények felújítása kapcsán elmondta: Agóra tetejére napelemrendszer kerül. A petőfitelepi Fő tér és az alsóvárosi Szabadság tér megújul. Az útfelújítások megtervezésekor 2025-ben előnyt élveznek a gyűjtőutak, azok az utcák, ahol a buszok, trolik járnak.

Látványterv.

Majd részletesen beszélt a polgármester a Huszár Mátyás rakpart felújításáról is, ami ugyancsak az uniós források befagyasztása miatt halad lassan. Az előző ciklusban az újszegedi oldalra koncentrált az önkormányzat, idén azonban a Móra Ferenc Múzeum melletti rakpartszakaszon kicserélik a szennyvíz-, ivóvíz és áramhálózatot – a munkák biztos, hogy forgalomkorlátozással járnak majd. Ezután viszont a beruházás csak jövőre tud folytatódni, akkor azonban teljesen bezöldül a rakpart. A cél ugyanis az, hogy tényleg főutca legyen a rakpartból.

 Mindent a BYD-ról

A prezentáció a BYD-val kapcsolatos tudnivalókkal zárult: itt Botka László adott egy rövid visszatekintést a tárgyalások kezdetéről, az önkormányzat által elvégzett munkáról. A polgármester ismét hangsúlyozta, a béketelepi lakópark mellett véderdő és tó is épül és a BYD dolgozóinak is épül egy komplett lakótelep kerítésen belül, azaz a gyár, az üzemek a lehető legmesszebb lesznek a lakóparktól. Amikor a gyár száz százalékon üzemel, akkor körülbelül tízezer munkavállaló fog ott dolgozni, viszont Szegeden nincs ennyi munkanélküli. Munkaerő-tartalékot jelent a szegedi szakképzőrendszer, az egyetem mérnöki karával is fontos megállapodást kötött a BYD. Makón és Makó környékén most 7-8 százalékos a munkanélküliség, ott is van valós tartalék, Vajdaságból is egyre többen járnak át Szegedre, ott 8-9 százalékos a munkanélküliség, azaz a munkaerő jelentős része a vármegyéből, illetve a határon túlról érkezik majd. A polgármester azt sem hallgatta el, hogy a következő hónapokban ezres létszámban jelennek meg Szegeden kínai építőmunkások, ők fogják a csarnokokat építeni. Nekik egy átmeneti munkásszállást hoznak létre a gyár területén – osztotta meg a szeged.hu.

A szeged.hu a prezentációt percről percre tudósította, ami ide kattintva érhető el.

(szeged.hu)

Fotó: szeged.hu, Frank Yvette