Kivágják a fákat az 5-ös főút mentén, elkezdődött a bővítés előkészítése

Helyi hírek

Ahogyan azt tavaly a Szegedi Nap megírta, idén kezdetét veszi az 5-ös főút bővítése Szegeden. A munkálatokat először fakivágás előzi meg, amelyhez már hozzá is fogtak. 

Az 5-ös főutat a BYD miatt szükséges bővíteni, részleteiről az Építési és Közlekedési Minisztériumot kérdeztük, ugyanis nemrégiben kiderült: a kivitelezési feladatokat a Colas Út Zrt. végzi.

– A beruházás keretében 2×2 sávra bővül az 5. számú főút, M43 autópálya és az ELI-ALPS lézeres kutatóközpont körforgalom közötti szakasz. A fejlesztés során kiépül az M43 autópálya északi alcsomópontjában az ötödik ág, valamint az M43 autópálya déli alcsomópontjában létesülő, városi irányú autópálya lehajtó ágat és az 5 számú főutat összekötő közvetlen csomóponti ág. A meglévő körforgalomból (Nagybani piac) új teherforgalmi bejárat, az ipari park bejáratához pedig új körforgalmú csomópont épül. A beruházás keretében új tengelysúlymérő öböl pár és buszöböl párok is létesülnek, illetve az 5 számú főút mellett az 502 számú főút és az M43 autópálya között, az autópálya alatti átvezetéssel, kerékpárút is épül. A projekt kapcsolódik az 502. számú főút új nyomvonalú szakaszának a megvalósításához, ezért az 5. számú és 502. számú főutak jelenlegi három ágú körforgalmi csomópontja négy ágúvá válik. A kivitelezési feladatokat a Colas Út Zrt. végzi – válaszolta kérdésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium Sajtóosztálya.

A munkaterület február 25-én adták át a vállalkozónak, a következő időszakban a burkolaton kívüli feladatok – például fakivágás – kezdődhetnek meg. Ezután közműkiváltások és a szükséges régészeti– és egyéb előkészítő feladatokra kerül sor. A burkolatot érintő feladatok pedig a téli útüzemeltetési időszak vége (2025. március 17.) után veszik kezdetüket.

– Az új 2 sáv építése várhatóan júniusban kezdődik, a főút szelvényezés szerinti jobb oldalán, vagyis a nyugati oldalon. A munkálatok befejezéséig a forgalom a meglévő két sávon haladhat, a régi nyomvonalon. Az új sávok elkészülte után terelődhet át a forgalom az új burkolatra, várhatóan 2026. év elején. Ezt követően, a régi nyomvonalat bontják és újraépítik. Az útépítési feladatok befejezése 2026. júliusban várható. Ezután kezdődnek majd a forgalomba helyezési és műszaki átadás-átvételi folyamatok, melyek 2026. augusztus végéig zárulnak. A kivitelezés alatt folyamatos lesz az átmenő forgalom fenntartása 2 sávon, valamint a főúti kapcsolattal rendelkező ingatlanok számára a ki- és behajtás – írták.

Zárásképp tudatták: a kivitelezés ütemezésében prioritás az M43-BYD 2×2 sávos kapcsolat mihamarabbi biztosítása, ez várhatóan 2026 április-májusában fog megtörténni. Ekkor már a végleges sávszám meglesz, de várhatóan ideiglenes forgalomtechnika mellett és még nem a végleges pályaszerkezeten.

Fotó: Frank Yvette