Szeged, Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara, kamara, Párizsi krt.

Már félezernél is többen kérték a vármegyei békéltető testület segítségét idén

Helyi hírek

Rekord eredmények a békéltető testületek munkájában. Nagy Elek vezetésével a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) megújult csapata és a békéltető testületek kitartó munkája nyomán 2025 első felében 687-tel több ügyet zártak le, mint tavaly ilyenkor – közölte az MKIK. Vármegyénkben is igen hatékonyan szolgálja a fogyasztók védelmét a testület, amely a múlt évben régióssá vált dr. Horváth Péter Károly elnök vezetésével.

A Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamarában működő Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testülethez a múlt év során 1275 fogyasztói kérelem érkezett be Bács-Kiskun, Békés és Csongrád-Csanád vármegyéből, ebből 1157 ügyben történt döntéshozatal. A döntések 33,1%-a egyezséggel zárult. A cél az, hogy 2025-ben tovább növekedjen az egyezséggel záruló ügyek száma, az idei év első felében 533 ügyet intéztek és zártak le a testület tagjai.

A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztó és a vállalkozás közötti, a termék minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével, továbbá a felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy bírósági eljáráson kívüli rendezése. A leggyakrabban az üzletekben vásárolt cipőkkel, a szolgáltatókkal és az internetes vásárlásokkal kapcsolatban érkezenek panaszok, megkeresések a három vármegyét felölelő Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testülethez.

Ugyanakkor megnövekedett a megszüntetéssel záruló ügyek száma, főként azért, mert a fogyasztó a testület hiánypótlási felhívásának nem tett eleget, így az eljárást a békéltető testület nem tudta lefolytatni. Panasz leadás esetén fontos, hogy a fogyasztók használják az erre a célra kialakított formanyomtatványt, és minden ott feltett kérdésre válaszoljanak. Amennyiben csak egy pár soros e-mailt írnak a fogyasztók, és az nem válaszol azokra a kérdésekre, elvárásokra, amelyet a hatályos törvényi előírás megkövetel, úgy érdemi vizsgálatra és sikeres panaszkezelésre nem kerülhet sor.

A békéltető testület eljárása alapvetően minden fél számára ingyenes (kivéve a kötelezés esetét, amikor a költség a vállalkozást terheli), gyors, és törekszik a felek közötti egészséges kompromisszumok megkötésére. Ha a békéltető eljárást a felek jól használják, időt és pénzt takarítanak meg.

De ebben fontos szerepe van a vállalkozóknak is, akiknek érdemes fokozott figyelmet fordítani arra, hogy ha a cégkapun levelet kapnak a testülettől, úgy az abban foglaltakat olvassák el, és tegyenek eleget a jogszabályi kötelezettségüknek. A vállalkozások érdeke is az, hogy a fogyasztói jogviták ne kerüljenek bíróság elé, hiszen egy elvesztett per jelentős anyagi terhet jelent, és a társaság jó hírnevét is sérti.

A Csongrád-Csanád Vármegyei Békéltető Testület a bekelteto.testulet@cskik.hu email címen érhető el, továbbá kedden és csütörtökön 9 és 12 óra között a 62/549-392-es telefonszámon hívható. Személyes ügyfélfogadás hétfőn és szerdán áll a panaszosok rendelkezésére 9 és 11 óra között Szegeden, a Párizsi krt. 8-12. szám alatt. További információ: https://www.bekeltetes-csongrad.hu/

(Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara)

Fotó: Frank Yvette