Le nature morte címmel nyílik kiállítás Németh Ábel különleges csendéleteiből csütörtökön a szegedi Kiss Kunszt Galériában – tájékoztatta Kiss Szilvia galériavezető az MTI-t.
A közlemény szerint Németh Ábelt inspirálják a korai, ókori freskókon látható gyümölcsök és ételek. A modern és a kortárs festészet végül gyökeresen megváltoztatta a csendéletről alkotott képet: ma már nem a halál a domináns téma, hanem a tárgyak élete, az azokkal való kapcsolatunk és a – szépen lassan önmagát is felfaló – fogyasztói kultúra.
A képzőművész mindennapi tárgyakat emel művészi magaslatokba, ám nem elsősorban a mulandóságuk végett, hanem mint kulturális szimbólumoknak ad új életet és értelmet.
A Pepsi-doboz, a Fanta-flakon, a Balaton-szelet, a cigaretta, illetve a szobanövények mind-mind a posztmodern élet lenyomatai, így ezek ábrázolásai a jelenről és ezáltal rólunk is mesélnek.
A kóla pezsgése éppúgy lehet a pillanatnyiságnak és a múlékony élvezetnek a jelképe, mint a régi csendéleteken megjelenő, gazdagságtól roskadozó asztalok.
Németh Ábel minden munkájában azonnal felismerhető a sajátos látásmód, valamint a témához való személyes hozzáállás. Azáltal, hogy kézzel festett, texturált felületen jeleníti meg a tömegtermékeket, eltávolítja a gyártás rideg logikájától és egyéni, “kézműves tárgyakká” változtatja azokat. Tárgyai a hétköznapok valóságának a koloritgazdag szimbólumai, a mindennapok mementói.
A 21. században a csendélet műfaja lehetővé teszi, hogy a művész kísérletezzen a kompozícióval, a perspektívával, a fényekkel, valamint az egyes tárgyak textúrájával és egyedi színvilágával.
Németh Ábel festészetében megfér a tengericsillag egy szobanövény otthonos környezetében, a fekete-fehér csíkos kaktusz a kék kockás abroszon, a zöld lakótelepi ház a vöröslő égbolt alatt.
A művész képi világa izgalmas elegyet alkot: a 20. században élt amerikai festőművész, Edward Hopper magányos terei, a kortárs képzőművészet egyik legjelentősebb nemzetközi mestere, David Hockney vibráló színmezői, valamint a pop-art atyja, Andy Warhol kapitalizmusba mártott ikonográfiája mind-mind hatnak rá. Festészete azonban nem egy – az egyik festményén is megjelenő – Happy Meal box, amelynél minden egyes doboz ugyanazt a terméket rejti.
Mindkettő arról szól, hogy hogyan teremtünk plusz jelentésréteget a mindennapi tárgyainknak, ám amíg a Happy Meal a profitért, addig a képzőművész a gondolatébresztésért teszi ugyanezt – olvasható a közleményben.
Az október elejéig tartó kiállításon több olyan alkotást is bemutatnak, melyeket most először ismerhetnek meg az érdeklődők.
(MTI)
Fotó: Frank Yvette