Szeged, SZIA, Szeged International Airshow, repülőnap, Szegedi Repülőtér, turizmus, szórakozás, légiparádé, repülő

Nagy Márton szerint a gazdasági semlegesség miatt volt fontos a repülőtér visszavásárlása

Ország

A magyar gazdaságpolitika egyik alapja a gazdasági semlegesség, ennek megvalósításához fontos volt a repülőtér visszavásárlása – hangsúlyozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 75. évfordulója alkalmából a Zeneakadémián rendezett ünnepségen.

Felidézte, 2024 fontos év volt a Budapest Airport történetében, mintegy 20 év után újra a magyar állam többségi tulajdonába került a repülőtér.

Nagy Márton úgy értékelte, a rendszerváltás óta az egyik legnagyobb gazdaságtörténeti siker, hogy a magyar állam visszavásárolta a Budapest Airportot. Szerinte a visszavásárlásra azért is szükség volt, mert a repülőtér kritikus infrastruktúra, így magyar többségi tulajdonban a helye. A repülőtér visszavásárlásának szuverenitási jelentősége is van, a befektetésekről, a fejlesztési irányokról pedig közösen döntenek a partnerükkel – tette hozzá.

A miniszter szólt arról is, hogy a repülőtér sokkal több egy egyszerű közlekedési csomópontjánál, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapu a nagyvilág felé.

A miniszter ismertette, hogy 75 év alatt a budapesti repülőtéren több mint 302 millió utas fordult meg, és 3,1 millió tonna árut továbbított, mostanra a repülőtér dolgozói 60 ezer utasnak segítenek naponta, ami meghaladja a nyitás évében regisztrált egész éves forgalmat.

Nagy Márton kiemelte, a partner Vinci Airports-szal közösen kinevezett közös menedzsment professzionális munkájának eredménye látszik, a vállalat megkapta azt a kiemelt helyet, figyelmet, amelyet nemzetközi szinten megérdemelt. A Vinci Airports a világ vezető, magántulajdonban lévő repülőtérüzemeltetője, 14 ország több mint 70 repülőterének fejlesztését, üzemeltetését irányítja. Értékes tudást, gyakorlatot tudnak megosztani. A Budapest Airport és a Vince együttműködése további elérhető célállomásokat eredményez majd, köztük hosszú távú transzatlanti járatokat is – mondta a miniszter.

Nagy Márton ismertette, hogy a repülőtér minden eddigi rekordokat megdöntve, 17,6 millió utast fogadott 2024-ben, ami mintegy 20 százalékkal meghaladta a 2023-as értéket. A növekedés az idén is folytatódott, és folytatódni fog – jelentette ki. A repülőtér történelmi csúccsal zárta az idei első negyedévet is, áprilisban már 1,5 millió fölé emelkedett a havi utasszám. A nyári szezonban 200 járat közlekedik, mintegy 130 célállomásra.

A miniszter méltatta a repülőtér teherforgalmának teljesítményét is, a tavalyi 300 ezer tonna áru szállítása 50 százalékkal több, mint 2023-ban volt, és a repülőtér a régió legfontosabb légiáru gyűjtőközpontja.

A repülőtér adásvételi szerződésének megkötésekor piaci szakértők úgy számoltak, hogy 16,5 év alatt térül meg a megvásárlás. Most úgy tűnik, az idő jelentősen lerövidül, az előzetes várakozásokat a repülőtér több tekintetben is felülteljesítette – emelte ki a miniszter.

Utal arra, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá került a HungaroControl cég, és a magyar légiirányítás reformon esett át. A Budapest Airport és a HungaroControl tevékenysége garancia lesz a magyar légiközlekedés fejlődésére – hangsúlyozta Nagy Márton.

Nicolas Notebaert, a Vinci Airports elnöke az ünnepségen elmondta, a partnerség a magyar állammal fontos számukra. Közösen sikereket lehet elérni, munkájukkal Budapest egyediségét is szeretnék bemutatni.

Az ünnepségen bemutatták a Budapest Airport új logóját.

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest a nemzetközi repülőterét A Budapest Airport története során kétszer is elnyerte az Európa legjobb repülőterének járó díjat, a régiós áruelosztó központ szerepét támogató világszínvonalú infrastruktúrája több rangos elismerést tudhat magáénak, és fenntarthatósági törekvései is a globális élmezőnyben vannak.

(MTI)

Fotó: Frank Yvette