Szeged, rendőrség, trafibox, sebességmérés, gyorshajtás, Fő fasor

Milyen messzire lát el a traffibox, a traffipax és a VÉDA-kapu? Mutatjuk!

Ország

Egyre több traffiboxot helyez üzembe a rendőrség Magyarországon, hogy csökkentse a gyorshajtás okozta balesetek számát. Sok autós megpróbálja kijátszani a sebességmérő berendezéseket hirtelen lassítással, ami azonban balesetveszélyes, és nem is garantálja, hogy a vészfékezés sikeresen elkerüli a mérést – írja a budapestkornyek.hu.

A rendőrség tájékoztatása szerint a magyar traffipaxok akár 1500 méterről is képesek mérni, azonban a tényleges mérési távolság az adott körülményektől és a berendezés típusától is függ. Ezért a hirtelen fékezés, gyakran már túl késő.

A sebességmérésre használt traffipaxok alapvetően két fő technológiára épülnek: a radar- és a lézeres elvre.

Radaros traffipaxok: Ezek a berendezések rádióhullámokat bocsátanak ki, melyek a járműről visszaverődnek. A készülék a visszaverődő hullámok frekvenciaváltozását, azaz a Doppler-effektust elemzi. Ebből a frekvenciaeltolódásból számítja ki a jármű pontos sebességét.

Lézeres traffipaxok: Ezzel szemben a lézeres eszközök infravörös lézersugarat használnak. Ez a technológia rendkívül pontos távolságmérést tesz lehetővé. A készülék rövid időn belül több távolságmérést végez, és ezekből a mérésekből határozza meg a jármű mozgási sebességét.

A magyar rendőrség a mobil sebességmérésre főként lézeres technológiát alkalmaz, azon belül is két elterjedt típust: a TC-108 és a FámaLézer berendezéseket.

A TC-108 típusú traffipaxok rendkívül széles hatótávolsággal rendelkeznek: akár 5 méterről is képesek mérni, de hatótávolságuk meghaladja az egy kilométert is. Ezek a készülékek rugalmasan használhatók, akár mozgó autóból, akár stabil háromlábú állványról történő mérésre.

Hasonlóan sokoldalúak a FámaLézer típusú berendezések. Ezek a mérőkészülékek 3 métertől több mint 1000 méteres távolságig képesek a sebességet rögzíteni, és a TC-108-hoz hasonlóan mozgás közben is hatékonyan alkalmazhatók – emeli ki a budapestkornyek.hu összegző cikkében.

A VÉDA-rendszer részeként a rendőrség radaros VidarSpeed kamerákat is használ a sebességmérésre és a jogsértések dokumentálására.

Ezek a kamerák jellemzően a tartókonzoltól vagy portáltól számított 20-30 méteres útszakaszon belül mérik a járművek sebességét. A pontos mérési távolság változhat az adott útszakasz kialakításától, a tartókonzol típusától, valamint a kamera beállításaitól függően.

A VidarSpeed kamerák a sebességmérésen túl rendszámtábla-felismerő (ANPR) technológiára is képesek. Ezáltal nemcsak a gyorshajtást, hanem más jogsértéseket is rögzíthetnek és dokumentálhatnak.

A VÉDA-rendszer kétféle komplex közlekedési ellenőrzési pontot alkalmaz: fix telepítésű és változtatható helyű egységeket.

A fix telepítési helyű VÉDA-kapuk kamerái közvetlenül a kapu előtti, körülbelül 20 méteres útszakaszon mérnek sebességet. A pontos mérési távolság itt is függ az útszakasz kialakításától, a tartókonzol vagy portál kivitelétől, valamint a kamera beállításától.

A változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontokon a rendőrség lézeres ARH Cam S1 típusú traffipax eszközt használ. Ez a berendezés szélesebb tartományban, 25 és 600 méter között képes észlelni a járműveket és mérni a sebességüket.

A traffiboxok önmagukban nem rendelkeznek sebességmérő képességgel. Ezek a berendezések valójában csak “házigazdái” az ideiglenesen elhelyezett ARH Cam S1 típusú készülékeknek, amelyek felelősek a sebességmérésért és a jogsértések dokumentálásáért.

A haon.hu oldalra hivatkozva a Kékvillogó.hu rendőrségi hírportál tájékoztatása szerint a traffiboxokba helyezett ARH Cam S1 kamerák a helyszíni adottságoktól függően körülbelül 100-150 méteres távolságon belül végzik el automatikusan a jogsértések dokumentálását.

Felmerülhet a kérdés, hogy az időjárás és egyéb környezeti tényezők mennyire befolyásolják a traffipaxok hatótávolságát. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tájékoztatása szerint az eszközök képességeit a látási viszonyok természetesen befolyásolhatják, de ez a hatás nem számottevő. Ez azt jelenti, hogy még rosszabb látási körülmények között is hatékonyan működhetnek a sebességmérő berendezések.

Az ORFK egyúttal felhívja a járművezetőket, hogy minden esetben tartsák be a sebességhatárokat, és a közúti közlekedés során tanúsított magatartásuk ne a mérőeszközök jelenlététől függjön. A rendőrség hangsúlyozza a felelős és biztonságos közlekedést, függetlenül attól, hogy van-e traffipax az adott útszakaszon.

(budapestkornyek.hu)

Fotó: Frank Yvette