Mióta megjelentek a fix traffipaxok, nagy kérdés, hogy meddig is lát el egy ilyen berendezés. A Délmagyar egy szakember segítségével utánajárt.
Bár a lap munkatársai kérdezték erről az ORFK-t, választ nem kaptak, a sajtóban pedig a rendőrségi nyilatkozatok alapján 40-100 méteres hatótávolságról olvashattunk.
Ha megnézzük a traffipax gyártójának honlapját, akkor láthatjuk, hogy a gyári ajánlás szerint a radarok 3–20 méterre mérnek pontosan. A beállítási szögből is ez következik. Ha nem a megadott 10–25 fokban érkezik az útra a radarjel, akkor nem lesz hiteles a mérés
– mondta a szakértő a Délmagyarnak. Majd hozzátette:
a kocsikat olyan közelről mérik, hogy a képre nem fér fel 2 sávelválasztó vonal. Ha nem így lenne, a rendszámot sem lehetne leolvasni. – Azért nem mérhetnek távolabbra, mert a Doppler-radar jele messzire menne. Egy időben mérhetné a távolról jövő és az elhaladó autókat, ami biztos gyorshajtást jelentene az egyik járműnek.
Jó hír ez a renitenskedőknek, és rossz hír azoknak, akik a közlekedési morál javulását várták volna a fix sebességmérőktől. Ezek szerint elég, ha a mérőeszköz közvetlen közelében lassítunk, és jó eséllyel megússzuk a bírságot.
Hogyan lehet kivédeni?
A napokban erős médiavisszhangja volt, miután kiderült, a debreceni képviselők is élnek a legális traffipax-előrejelző eszközökkel. Bár törvény nem tiltja, morális kérdéseket mégis felvet ez a trükközés.
A teljes biztonsághoz a lézert csak blokkolni lehetne, ez viszont tilos, ha rajtakapják az autóst, szabálysértést követ el. Igaz, a lebukással járó büntetés kevesebb is lehet, mint a gyorshajtásért kiszabható közigazgatási bírság. A radar-előrejelzőket lehet használni, és létezik olyan megoldás is, amivel az autós detektor nélkül is időben észlelheti a traffipaxot.