Péntek este 21.37-kor percre pontosan indult utolsó útjára, körére Szegeden az 1-es villamos a Pláza végállomásról.
Az 1-es villamos szárnyvonalaként 2012-re épült meg a 2-es vonal, amely a Nagyállomástól az Európa Ligetig szállítja az utasokat. Ezt követőn a már csupán óránként jártak, mert az 1-es vonal önálló szakaszán alig volt utas – az utolsó két évben hétvégente már nem is indult el. A mára egyre ritkábban közlekedő járatot végérvényesen elsodorta a jövő, vagyis a Szegeden belül ugyanazon a vonalon közlekedő tram-train.
Az utolsó 1-es villamost Vivien vezette, minden megilletődöttség nélkül. Bennem volt némi nosztalgia, 50-55 évvel ezelőtt gyakran villamosoztam az egyessel a Kelemen utcától a Nagyállomásig, pontosabban a mai Szent Ferenc utcáig, amit akkor még biztosan nem így neveztek.
Ebben működött Szolyka Kálmán cipészműhelye és mint egy nagy létszámú család középső gyermeke, gyakran velem küldte el anyám javíttatni a lábbeliket. Az ugyancsak nazarénus vallású, tisztességben megőszült mester nagyon jutányos áron javította a cipőket. Sőt, néha azt is megkérdezte van-e pénzem hazafelé villamosra. És amikor azt füllentettem, hogy nincs, ő adott. Mondjuk az ugyanúgy fagylalttá konvertálódott, mint az a pénz, amit anyámtól kaptam, akkoriba ugyanis csupán ennyibe került egy jegy. És kalauz is járt a villamoshoz!
Szép számban jelentek meg az utolsó körön a sajtó képviselői is, de a két és fél éves Hegedűs Hunor és édesapja teljesen véletlenül keveredett a búcsújáratra. Míg édesanya a szabadtérin a Mamma Miát nézte, hallgatta, addig adódott az apás-fiús program a szabadtéri előadások estéjére érvényes “korlátlan” menetjeggyel.
A három és fél éves Mátyás Piroska szüleit villamosoztatta, közben az idősebbek és tapasztaltabbak magabiztosságával magyarázta az élet és a villamos nagy dolgait a láthatóan mindenre kíváncsi Hunornak.
A vasútállomás fordulójánál sajtó- és kamera össztűzbe került az utolsó egyes villamos, valaki kerített egy régi táblát is az alkalomhoz, majd a Vivien, a villamosvezető is megörökítette a kötöttpályás járművet.
Nem is tudom, volt-e egyáltalán “civil” felszálló a garázsmenetnek is beillő visszaúton, én mindenesetre a Kossuth Lajos sugárúton jegyet váltottam a vezetőnél. Mégsem illik bliccelni egy ilyen fontos járaton – így azután enyém lett az utolsó 1-es villamoson vásárolt utolsó menetjegy, az utolsó, 22 óra 16 perces érvényesítési bélyegzővel…
Nyitókép: Az egyes villamos utolsó napja, fotó: Frank Yvette
Szöveg és amatőr galériafotók: Kovács András
Kövess bennünket a Facebookon a legfrissebb szegedi hírekért!