A Somogyi-könyvtár és fiókkönyvtárainak többsége az energiahelyzet miatt március – 6-ig zárva tart. Az élet azonban nem állt meg, az olvasók zavartalan kiszolgálását az ideiglenes kölcsönzőpontokon teszik lehetővé, a könyvtárosok pedig járják a várost és sokszínű foglalkozásokkal, kitelepülésekkel mutatkoznak be a partnereiknek, az oktatási intézmények programjaihoz igazodva.
A könyvtári kitelepülések „Szegedszerte” zajló forgatagában a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában a tanulást, tanítást támogató foglalkozásokon, újabb és újabb módszereket találnak ki a kreatív könyvtárosok. A Vörösmartyban mindez változatosan és sokszínűen valósul meg, ugyanis az iskolában a téli szünet után minden hét egy-egy speciális téma köré épül. Indult a január a Petőfi-héttel, amikor a 200 évvel ezelőtt született költő életébe és művészetébe nyerhettek betekintést a diákok játékos és mesélős feladatokon keresztül.
Következő héten a farsangi készülődésé volt a főszerep, majd robotokkal és digitális kütyükkel színesített különleges tanórákon vehettek részt a tanulók. Február első napjaiban pedig a környezetvédelem, az ÖKO-gondolkodás került előtérbe szemléletformáló és elgondolkodtató foglalkozásokon. Öröm volt látni, hogy a gyerekek életében helyet kap a környezettudatosság, az olykor megdöbbentő tényekkel szembesülve – hogy például egy műanyag szatyor lebomlásához 1000 évre van szükség – ez a szemlélet csak még inkább megerősödött bennük.
A Gazdálkodj Öko-san társasjáték a gyermekkönyvtárban született meg körülbelül öt évvel ezelőtt.
Alapvetően alsós korosztály számára kifejlesztett gyűjtögetős játékról van szó, melyben főként a hulladékgazdálkodás kap központi szerepet. Az újszegedi általános iskola tanulói többek között ezzel a különleges játékkal is megismerkedhettek az ÖKO-hét keretében. A csapatok az információk birtokában közösen hoztak döntést egy-egy feltett kérdésre, melyek igen nagy százalékban a hulladékcsökkentésre, az újrahasznosításra és a fenntarthatóságra irányultak.
„Fontosnak tartottam, hogy a csapatok közösen tegyék le a voksukat, mint egy mikroközösség. Ha megszületett a döntés, akkor amellett szilárdan ki kell állniuk és vállalni érte a felelősséget.”– mondta Kosztolányi-Németh Marianna, a játék fejlesztője.
Ha jól okoskodtak a kis környezetvédők, akkor az igen kopár felülnézeti térképüket megtölthették fákkal, bokrokkal, füstszűrővel, víztisztítóval, megújuló energiaforrást előállító berendezésekkel. Játék közben sok szó esett azokról a cselekedetről, amelyek fontosak annak érdekében, hogy még jó hosszú ideig élhető legyen a bolygónk.
„Talán nem is gondolnánk, hogy a gyerekek milyen sok mindent tudnak a környezetvédelemről. Ismerik a komposztálás folyamatát, sokan segítenek otthon a ház körül és tudják mit szabad, és mi az, ami beteggé teszi a bolygónkat” – mondta Kosztolányi Németh Marianna, a Somogyi-könyvtár Gyermekkönyvtárának munkatársa.
A foglalkozás legérdekesebb és egyben legmeghatóbb része Pászti Amina Glóbi kalandjai című kötetének egyik meséjéhez kapcsolódik.
Ez egyben a játék érzékenyítő része is. A gyerekeknek Glóbi arról panaszkodik, mit tesznek vele az emberek, így a záró rész erre a momentumra épít. Minden csapat ír egy pár mondatos levelet a Földünknek különböző témakörökben úgy, hogy a megadott szavaknak benne kell lenniük az üzenetben.
„Nincs az a szénarakás, amire ne lehetne még rakni” – hallottam sokszor otthon. Magyarul, mindig van tovább és tovább. Ezt éltem meg akkor, mikor a Vörösmarty Iskolában Sinka Márta kolléganőm tartotta ezt a foglalkozást és a végén felemelte a plüss Glóbit, majd fölkínálta a pacsi adás lehetőségét a gyerekeknek. Nem túlzás, ha azt mondom, a lurkók szaladtak Márti és Glóbi felé. Mindenki lepacsizott vele. Talán nekünk, felnőtteknek is le kellene pacsiznunk a Földdel…” – osztotta meg a gyermekkönyvtáros a Szegedi Vörösmarty Általános Iskolában tapasztalt élményeit.
Hegedűs Réka
Nyitókép: Somogyi-könyvtár