Vonal mágia címmel Részegh Botond csíkszeredai festő- és grafikusművész elmúlt húsz évben készült alkotásaiból válogató tárlat nyílt 2024. október 4-én a szegedi Reök-palotában.
Nátyi Róbert kurátor a tárlat anyagát bemutató csütörtöki sajtótájékoztatón azt mondta, a Reök-palota 2007-es megnyitása óta törekszenek arra, hogy rendszeresen bemutassák egy-egy kortárs magyar képzőművész munkásságát.
A szecessziós palota a korábbi években a magyar festészet – ma már jellemzően a hetvenes éveikben járó – nagy alakjai életmű-kiállításainak adott otthon, és kevésbé jelentek meg a középgeneráció szakmai díjakat nyerő, akár nemzetközi szinten is elismert tagjai – fogalmazott a művészettörténész.
Ilyen képzőművész Részegh Botond, aki a Bukaresti Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakának elvégzését követően a budapesti Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájában tanult, 2018-ban Magyar Művészeti Akadémia alkotói ösztöndíját is elnyerte.
Egyéni alkotói gyakorlata mellett a művészetszervezés, az alkotóművészet elméleti síkján is tevékenyen, otthonosan mozog: 2011 óta a csíkszeredai Új Kriterion Galéria művészeti vezetője – közölte a szakember.
A november 17-ig látható kiállításon mintegy 120 alkotását láthatja majd a közönség, festményeket, grafikákat, könyvillusztrációkat, sokszorosított grafikákat, kötetekben megjelent képeket.
Részegh Botond szeret – húsz, harminc vagy akár negyven alkotásból álló – sorozatokban gondolkodni. A tárlaton ezekből mutatnak be három-négy darabból álló szekvenciákat, ezzel kaleidoszkópszerű áttekintést adva az elmúlt két évtized munkáiból – mondta a kurátor.
Részegh Botond felidézte, négy-ötszáz képét ajánlotta a kiállításra, közös munkával ezek közül válogatták ki végül a Reök-palota két szintjén látható alkotásokat.
Úgy fogalmazott, fontos a kurátori munka, hiszen egy képzőművész szeretne minél többet megmutatni, de egy külső szemlélő könnyebben rátalál azokra a képekre, melyek felkelthetik a közönség érdeklődését. A tárlat címéhez igazodva, elsősorban olyan műveket választottak, melyeken a vonal dominál.
A képzőművész elárulta, minden inspirálja, ami körülveszi. Néhány éve Lélekvesztés című sorozatában arra a kérdésre kereste a választ, hogy a telefonok és különböző digitális eszközök miként változtatják meg életünket. 2018-ban készítette – ma már talán váteszinek tűnő témájú – A háború anatómiája című sorozatát, majd a pandémia miatt elrendelt lezárások idején születtek a Becsomagolt hétköznapok című sorozat képei.
(MTI)
Fotó: Frank Yvette