Az 1860-as évek bécsi műtermi fotográfiáiból rendez kiállítást a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Ausztria Gyűjteménye.
Közel száz másolat és 60 eredeti fotográfia, Strauss kotta és pénzérme révén utazhatunk vissza az időben az 1860-1870-es évek bécsi műtermeibe. Az Ausztria Gyűjteményben kiállított tablókon szemügyre vehetjük gyermekek, párok, családok, hölgyek és urak, egyenruhások illetve művészek portréit. A Wiener Fotografien Walzer című kiállítás megnyitóját hétfőn tartották a könyvtárban, ahol a korszak zenéjét Strauss: A denevér című operettjének részleteivel Egey Ervinné és Lieli Pál fuvolajátéka idézte meg.
Karl Katschthaler, a Debreceni Egyetem Germanisztika Intézetének docense, az Ausztria Gyűjtemény tudományos tanácsadója előadásában a fényképek technikai, művészet- és médiatörténeti szempontjairól is szólt. Elmondta: az első kamerával készített, legrégebben fennmaradt fotográfia valószínűleg 1826-ból való. A Kilátás a dolgozószobából címet viselő művet Nicéphore Niépce készítette. Az első fényképek megjelenésétől hosszú idő telt addig, amíg a fotográfiák művészeti értékét is felismerték a valóság reprodukálásán túl. A fényképészet a XIX. század első új médiuma volt. Az 1860-as évekig a nemességet és az elit polgárságot örökítették meg a portrék, később a kispolgárok is megjelentek a képeken. A fényképészet a század vége felé vált tömegmédiummá. A műfaji sokszínűséget egyebek mellett a táj, az épület, a háború, a reklám, az ipar, a divat, az utazási fényképek felsorolásával érzékeltette a szakember, aki kiemelte a porté és aktképek jelentőségét.
A március 27-ig látogatható kiállítás a Flickr képmegosztó portál közösségének felajánlásaiból jött létre.
unideb.hu