Hódmezővásárhely, Tram train, Andrássy út, MÁV, közlekedés

Elindult az első sárgára matricázott vasútvillamos Hódmezővásárhelyen és Szegeden

Helyi hírek

Elindult csütörtökön az első, elején és végén élénksárga színnel felmatricázott vasútvillamos Hódmezővásárhelyen és Szegeden, az átalakítás célja, hogy a járművek kitűnjenek a közúti forgalomból, és ezáltal csökkentsék az ütközések, balesetek számát – tájékoztatta a MÁV Kommunikációs Igazgatósága az MTI-t.

A közlemény szerint a vasútvillamos-hálózaton már az indulás óta magas a közúti járművekkel történt ütközések száma, amelyek oka minden esetben a közúton közlekedők figyelmetlensége, a KRESZ be nem tartása.

A tramtraineket 2022-ben 28 baleset érte, ebből 15 esetben keletkezett anyagi kár. 2023-ban 26-ból 25, 2024-ben 17-ből 13 esemény járt anyagi kárral. 2025-ben már eddig négy baleset történt. A balesetek ellenére is rendkívül megbízható a tramtrainszolgáltatás, a vasútvillamosok pontossága jellemzően 98 százalék körüli. – írták.

A balesetek gyakorisága miatt a MÁV-csoport úgy döntött, hogy egy pilot programban feltűnőbbé teszi a járműveket.

Horváth Csongor, a MÁV infrastruktúraépítő-mérnök gyakornoka és a Széchenyi István Egyetem hallgatója diplomamunkát írt a vasútvillamosok közlekedésbiztonságát növelő elképzeléséről, amit mérésekkel és szemkamerás vizsgálatokkal támasztotta alá. A vasúttársaság ötletpályázatára is jelentkezett a koncepcióval, amelynek a megvalósítását a MÁV-csoport támogatta – olvasható a közleményben.

A járművek két végén az élénksárga felületeket fóliázással növelik, ezzel törekedve arra, hogy az eddigieknél jobban kitűnjenek a vasútvillamos szerelvényei a városi környezetből.

Amennyiben az ötlet beválik – az eredményeket egyéves tesztidőszakot követően értékelik -, és csökken a figyelmetlen közlekedők által okozott balesetek száma, ez nem csupán jelentős megtakarításokat jelenthet a vasúttársaságnak, hanem növelheti a járművek rendelkezésre állását is, hiszen a baleset utáni javítás miatt akár több napra is kieshet a forgalomból egy-egy szerelvény.

A KRESZ szabályai szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van: még a körforgalmat keresztező tramtrain számára is elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel. Ezért a közleményben felhívták a közlekedők figyelmét, hogy a vasútvillamos környezetében óvatosabban vezessenek, kerékpározzanak és körültekintően keljenek át a gyalogos átkelőhelyeken.

A balesetenkénti átlagos javítási költség mintegy 500-800 ezer forint, eddig mintegy 40 millió forintnyi a kárösszeg. A javítóműhelyben a tapasztalatoknak megfelelően ma már rendelkezésre állnak a gyakran sérülő elemekhez a cserealkatrészek, így sikerült az átlagos sérülések javítását egy-két napra mérsékelni – áll a közleményben.

(MTI)

Fotó: Frank Yvette