Szeged, Mihálik Edvin, önkormányzati képviselő, tanácsnok

„A szegediek elkötelezettek a környezettudatosság mellett” – interjú Mihálik Edvin önkormányzati képviselővel

Helyi hírek

Felújított parkok, ligetek, játszóterek, új elektromos buszok, egyre több zöld táblás autó, energiahatékony intézmények, na meg persze a geotermikus távhőszolgáltatás – ez mind, mind a zöld város alapját képezi, amely mellett az itt élők is elkötelezettek. Mihálik Edvinnel, Újszeged önkormányzati képviselőjével, Zöld város programért felelős tanácsnokkal beszélgettünk.

Mitől lesz zöld város egy város?

Az elmúlt években, az európai nagyvárosokban komoly fejlesztések mentek végbe, többnyire mind az ott élő emberek mindennapjaira fókuszálva. Vagyis arra, hogy egy tisztább, szerethetőbb, egészségesebb környezetben élhessen a városlakók. Majd szép lassan az Európai Unió is elkezdett azzal foglalkozni, hogy hogyan tudnának ezek a nagyvárosok minél kevesebb energia felhasználásával egy modern és biztonságos életet teremteni az emberek számára. Szeged zöld szemléletmódja abban áll, hogy minden egyes önkormányzati fejlesztés középpontjába helyezzük a fenntarthatóságot és az energiahatékonyságot.

Ehhez a városvezetésnek igencsak elkötelezettnek kell, hogy legyen a környezettudatosság iránt.

Igen, ez így van. A legnagyobb szerepe ebben Nagy Sándor alpolgármester úrnak van, aki határozottan kiáll mindig amellett, hogy fenntartható módon fejlesszük a várost. Ennek köszönhető, hogy Szeged ma élen jár Magyarországon – gondolok itt mondjuk a közösségi közlekedésre, Szegeden ugyanis nem csak sokkal gyakrabban és nagyobb területi lefedettséggel jár a közösségi közlekedés, de jóval nagyobb esélyünk van elektromos eszközön utazni, mint más nagyvárosokban. Emellett fontos a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése is, ezzel arra szeretnénk ösztönözni a szegedieket, hogy ragadjanak biciklit, és az autó, illetve a tömegközlekedési eszközök helyet, ha csak tehetik azzal közlekedjenek. A közlekedésen túl Szeged élen jár a szelektív hulladékgyűjtésben is, a tavalyi évben átadott válogató üzemünknek köszönhetően egyre több hulladékot tudunk újrahasznosítani. A fűtési rendszerünket vizsgálva pedig nemcsak az országban, hanem Európában is élen járunk, hiszen nálunk működik a kontinens második legnagyobb geotermikus lakossági távhőszolgáltató-rendszere. Ugyanígy a zöld területek, a parkok, játszóterek száma is egyre csak nő.

Az itt élőknek mekkora szerepük van ebben?

A szegediek elkötelezettek a környezettudatosság mellett, ezt jól bizonyítja az is, ahogyan kiálltak a véderdő megmentése mellett, és ezzel párhuzamosan kezdeményezték a Kállay-liget felújítását. A szegedi önkormányzati képviselők és az itt élők között egy élő kapcsolat van, ez pedig azért fontos, mert az önkormányzat látóterébe sokkal előbb és gyorsabban kerülnek így a megoldandó problémák, és a megvalósításra alkalmas ötletek, amelyek ahhoz járulnak hozzá, hogy Szeged egyre élhetőbb város lehessen.

Milyen zöld fejlesztéseket kíván végrehajtani az önkormányzat Szegeden az előttünk álló időszakban és a város mely területein kívánja ezeket véghezvinni?

Nagyon sok tervünk van a város további zöld fejlesztésére, az Európai Uniós forrásokat eddig leginkább városrészi rekonstrukciókra fordítottuk, ennek köszönhetően újult meg a Belváros, Odessza városrész, Tarján vagy a Vértó környezete is, és hátra van még a Rókusi városrész komplex fejlesztése is. Az elmúlt hét évben ezekből a forrásokból továbbá 14 óvodát, 6 iskolát és 6 bölcsődét újított fel az önkormányzat és egy teljesen új bölcsődét építtetünk az újszegedi Bagoly utcába. Minden intézmény felújításánál fontos elvárás volt az energiahatékonyság javítása, a Bagoly utcába már a gázt se kellett bekötni, az intézmény hűtése és fűtése is fenntartható módon valósul meg. Ezek a fejlesztések azt hiszem, jól bizonyítják azt is, hogy a városvezetés elkötelezett a szegedi családok támogatásában. Az elmúlt években egy sor nehézséggel kellett megküzdeni, a koronavírus-járvány, az orosz-ukrán háború kirobbanása, vagy a magyar kormány és az EU között folyó harc persze megnehezítették a munkánkat, mindezek miatt sokkal tudatosabban kellett bánnunk a meglévő forrásainkkal, ennek ellenére nagyon sok hasznos fejlesztést tudtunk megvalósítani.

Szeged, Mihálik Edvin, önkormányzati képviselő, tanácsnok
Mihálik Edvin

Ha megépül a harmadik híd, az hogyan segíti majd a környezettudatosság megtartását?

Azt gondolom, hogy a harmadik hídnak köszönhetően Szeged körutas szerkezete egy fájóan hiányzó elemmel egészül ki, ez nagyban gyorsíthatja a közlekedést Újszeged és Szeged között. Újszeged azon része, ahol a híd majd összeköti a városrészt a Belvárossal, óriási fejlődésen megy keresztül. Így ez a beruházás egy sor zöld fejlesztéshez is hozzájárulhat majd. Sajnos azonban amikor legutóbb Lázár Jánosnál érdeklődtem a választókerületem szégyenfoltjának tartott újszegedi vasútállomás ügyében, akkor az építési és közlekedési miniszter arról tájékoztatott, hogy szándék ugyan van a harmadik híd megépítésre, azonban forrás nem áll rendelkezésre.

Újszegedi vasútállomás
Vasútállomás Újszeged.

Ha már közlekedés, Ön mit gondol, a szegedieknek van arra lehetőségük, hogy elektromos autóra cseréljék a meglévő gépjárműveiket?

Az elektromos autók ára folyamatosan csökken, ennek köszönhetően pedig látok esélyt arra, hogy egyre többek számára elérhető lesz mindez. Nagyon fontos persze az is, hogy az akkumulátorok kapacitását növelni tudják, a mai technológiának köszönhetően úgy tűnik, hogy lassan, de biztosan már erre is van lehetőség, így aztán reményeink szerint Európában is egyre többen döntenek majd az elektromos autók mellett. Főleg azután, hogy a világ legnagyobb elektromos autó gyártója, a BYD éppen városunkban építi fel új európai gyárát. A BYD nemcsak az árak letörésében jár élen, hanem a folyamatos fejlesztésben is.

Zárásképpen hadd kérdezzem még meg, hogy mi lesz a sorsa a lakosok által elnevezett centrum gödörnek? Ha úgy vesszük ez a Belváros egy szégyenfoltja, ami valahol a környezettudatos, zöld gondolkodást is keresztbe húzhatja az emberek fejében.

A centrum gödör ügye egy régóta húzódó ügy, ez egy magántulajdonban lévő terület, ahol egy komolyabb fejlesztést terveztek a megjelent látványtervek szerint, ám egy gazdasági probléma miatt, jelentős adósság van a telken, ez nehezíti a terület fejlesztését. Az önkormányzat egy ideig türelmes, nem szeret belefolyni a különböző gazdasági folyamatokba, sőt, abban vagyunk érdekeltek, hogy támogassuk a szegedi vállalkozók fejlesztési terveit, ebben az esetben viszont azt gondolom, hogy rövid időn belül a városvezetésnek is közbe kell majd avatkoznia.

Pósa Tamara

Fotó: Frank Yvette