A Reuters forrásai szerint a BYD elhalasztja a szegedi gyárban a sorozatgyártás megkezdését, melyre várhatóan 2026-ban kerül sor. Az üzem továbbá minimum két évig a tervezettnél alacsonyabb kapacitással fog működni. Ezzel párhuzamosan a kínai gyártó a törökországi egységében előbb kezdi meg a termelést a vártnál – írja a portfolio.hu.
A kínai BYD csak 2026-ban kezdi meg a tömeggyártást a magyarországi, szegedi elektromosautó-gyárában. Emellett az üzem az első két évben a tervezett kapacitás alatt fog működni – értesült a Reuters bennfentes forrásokból.
A 4 milliárd eurós beruházásból épülő gyárban az első évben csupán néhány tízezer jármű készül majd, ami jelentősen elmarad a kezdeti, 150 000 darabos tervezett kapacitástól. A gyár végső kapacitása évi 300 000 autó lenne – írja a portfolio.hu.
A BYD megerősítette, hogy októberben megkezdi működését Szegeden, azonban a sorozatgyártás pontos indulási dátumát nem hozta nyilvánosságra. Források szerint a termelés 2027-ben emelkedni fog, de még ekkor is a tervezett kapacitás alatt marad.
Miközben a magyarországi gyártás késik, a BYD törökországi üzeme a tervezettnél korábban kezdi meg a termelést. Az 1 milliárd dolláros manisai gyár, amely eredetileg 2026 végén indult volna 150 000 autós éves kapacitással, most korábban kezdi meg a működését.
A források szerint 2027-ben a törökországi termelés messze meghaladja majd a 150 000 autót, és 2028-ban ismét jelentősen növelik a kibocsátást.
A BYD magyarországi gyárának célja, hogy vámmentesen értékesíthesse autóit Európában. Jelenleg az összes Európában eladott BYD-autót Kínában gyártják. Ezekre az autókra az EU dömpingellenes vámot vet ki a standard 10%-os vám mellett, ami a BYD esetében összesen 27%-os terhet jelent. A szegedi gyár révén ezt a többletköltséget tudja majd elkerülni a gyártó.
A törökországi üzemben gyártott autók nagy része szintén Európába kerül majd, és ezek vámmentesen exportálhatók az EU-ba.
A törökországi gyártás előtérbe kerülése rávilágít arra a dilemmára, amellyel a kínai autógyártók szembesülnek. Bár szeretnének Európában gyártani a büntetővámok elkerülése végett, visszariadnak a régió magasabb bér- és energiaköltségeitől.
Törökország régóta bevált, olcsó gyártási központnak számít a nagy autógyártók körében, mint például a Toyota, a Stellantis, a Ford, a Hyundai és a Renault. Ezt a vonzerőt erősíti, hogy márciusban a török kormány bejelentette: a kínai Chery 1 milliárd dollárt fektet be egy olyan üzembe, amely évente 200 000 járművet fog előállítani.
A BYD európai értékesítése gyorsan növekszik. Az S&P Global Mobility becslése szerint a kínai autógyártó idén 186 000 járművet fog eladni Európában, szemben a 2024-es 83 000 darabbal, és 2029-re a forgalom várhatóan megduplázódik, közel 400 000 darabra.
(portfolio.hu.)
Fotó: Frank Yvette